گلپایگانى حجت الاسلام سید محمّدباقر گلپایگانى فرمودند: براى پدرم هر زمانى که بعضى مسائل پیش مى آمد به مسجد جمکران مى رفتند. گاهى اوقات صبح جمعه و گاهى ظهر و یا بعد از ظهر هم که بود مى فرمود: مى خواهم بروم جمکران، حالا یا چهارشنبه یا سه شنبه یا دوشنبه و گاهى اوقات نماز جماعت در آنجا برپا مى کردند. در ایام جنگ تحمیلى یک شب آقاى خلیلیان زنگ زد و گفت: خدمت آقا (آیت الله گلپایگانى (رحمه الله)) عرض کنید که الان در یکى از محورهاى مهم بچه ها در حال محاصره گازانبرى دشمن قرار گرفتند که اگر دشمن موفق شود دیگر چیزى از ما باقى نمى ماند به آقا بگوئید دعا کنند وقتى به آقا عرض کردیم دقیقاً خاطرم نیست که بعد از نماز صبح بود یا وقت دیگر، آقا به مسجد مقدس جمکران مشرف شدند. صبح دو مرتبه آقاى خلیلیان زنگ زد و گفت: بصورت معجزه آسایى عملیات دشمن با شکست مواجه شد و رزمندگان ما از محاصره بیرون آمدند و تعداد زیادى از نیروهای دشمن اسیر و کشته شدند..
امام خمینى (ره) برخلاف شایعههای بیاساس مبنی بر عدم تشرّف بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) به مسجد مقدس جمکران، مدارک و شواهد قابل اعتماد و مستندی داریم که نشان دهنده عنایت ویژه ایشان به این مکان مبارک میباشد. در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی، حضرت امام رضوان الله تعالیعلیه تعدادی از اعضاء جامعه محترم مدرسین را مأمور رسیدگی به وضع مسجد مقدّس جمکران نمودند. این آقایان پس از بررسی همه جانبه و تبادل نظر با هیأت امنای مسجد، با توجه به اهمیت این مکان مقدس پیشنهاداتی را تهیه و برای تصویب نهایی طی نامهای در تاریخ 17/2/1358 به محضر حضرت امام( قدسسره) تقدیم کردند. مناسب میدانیم به دو فراز از نامه اشاره داشته باشیم: - با توجه به اقبال روزافزون مردم به مسجد صاحبالزمان در جمکران، باید حفاظت و رفاه زائران بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد و طرحهای جالب و اصلاحی بسیار کامل...به فوریت با رعایت الاهم فالاهم به اجرا درآید. - با توجه به اینکه مسجد مقدس جمکران یادگاری عظیم از حضرت ولیعصر(ارواحنافداه) بوده و آن سرور امر به ساختن مسجد و توجه شیعیان به آن نمودهاند-طبق روایت مرحوم شیخ صدوق(رضواناللهعلیه)- بنابراین وقف عام محسوب شده و امر تولیت آن با حاکم شرع بوده و اداره آن زیر نظر حاکم شرع با هیأتی از عدول مؤمنین و ثقات مطلع امین و علاقهمند به آن جناب(ع) باید باشد و کلیه اموال و عواید حاصله باید با حفظ مصالح مسجد دقیقا صرف عمران و توسعه و رفع نیازمندیهای آن مکان شود... امضاء کنندگان گزارش مذکور علاوه بر هیأت امنای مسجد، بزرگانی از حوزه شامل حضرات آیات: محمد محمدی گیلانی- حسین راستی کاشانی – علی مشکینی – محمد یزدی و یک امضای ناخوانا میباشند. حضرت امام در ذیل این گزارش چنین مرقوم فرمودند: بسمه تعالی آنچه را حضرات آقایان مدرسین تصویب کردهاند، مورد تأیید اینجانب میباشد. روح الله الموسوی الخمینی صحیفه امام، جلد 7، صفحه 195 یکی از چهرههای خوشنام و خدمتگزار به ساحت مقدس حضرت ولیعصر(عج) نقل میکند: حضرت امام (ره) دو مرتبه پس از پیروزی انقلاب و قبل از رفتن به تهران، به مسجد مقدس جمکران مشرّف شدند و در یکی از تشرّفات با چند نفر که از طرف مسجد به حضورشان رسیدیم، هدیهای به عنوان تبرّک مرحمت فرموند. برادر فاضل و متعهّد حضرت حجت الاسلام محمودی نقل میکرد: «در اوایل انقلاب که حضرت امام هنوز در قم مستقر بودند، پدرم به قصد زیارت ایشان به قم مشرّف شد. با هم به مکان استقرار امام رفتیم ولی به خاطر کثرت جمعیت و ازدحام زیاد توفیق شرفیابی به محضرشان را پیدا نکردیم، پدرم که دلشکسته بود به من گفت: برای جبران این خسارت حتما باید جمکران برویم. با هم به جمکران مشرّف شدیم، پدرم برای تجدید وضو رفت، من نزدیک درب ورودی مسجد در انتظار او بودم، ناگهان اتومبیلی را مشاهده کردم که آنجا توقف کرده، درباره آن سوال کردم پاسخ دادند: اتومبیل حضرت امام خمینی (ره) است. ایشان برای نماز به مسجد رفته بودند؛ در این اثنا پدرم آمد، جریان را که فهمید گفت: همین جا بایستیم تا حضرت امام را زیارت کنیم. طولی نکشید که ایشان از مسجد بیرون آمدند. پدرم و من دست ایشان را بوسیدیم، امام حرکت کردند و پدرم با خوشحالی تمام برای ادای نماز به مسجد رفت. حجت الاسلام والمسلمین جناب آقاى شیخ على اصغر احمدى خمینى فرمودند: اینجانب از زمانى که وارد حوزه علمیه قم شدم، روزهاى جمعه به مسجد جمکران مى آمدم و نمازهاى این مسجد را انجام مى دادم و مى دیدم زوار بسیار در این مسجد مى آمدند و طلب حاجت مى کردند، حتى در اوائل هم یک روز اهالى جمکران از امام خمینى (رحمه الله) دعوت کردند و ایشان هم قبول کردند و من هم با آقایان دیگر در خدمتشان به جمکران رفتیم و در آن مسجد مقدّس نماز بجا آوردند، امید است مؤمنین این مکان را بیشتر مورد توجه قرار دهند.
آیة الله العظمى بهجت خود این مسجد افراد را راهنمایى مى کند، کسانى که آنجا (مسجد جمکران) مى روند مسجد خودش آنها را راهنمایى مى کند. چیزى خاص بیشتر از آنکه در زمینه مسجد جمکران بیان کرده اند ندارم که بیان کنم، همه مطالب مربوط به مسجد را بزرگان گفته اند یا در کتابهایشان نوشته اند. منتهى حرف من این است که ما معتقدیم این مشاهد مبارکه و مساجدى نظیر مسجد جمکران مستغنى از معرفى هستند، ما بر این اعتقاد هستیم.اگر کسى بگوید رفتیم و چیزى در آنجا ندیدیم به حسب ظاهر باید گفت از روى اعتقاد صحیح نرفته است یا براى امتحان رفته یا همینطورى رفته است. بهر حال بهترین معرف این اماکن خودشان هستند)ملاقات برادران امور فرهنگى مسجد مقدّس جمکران با ایشان در مورخه 6/8/78، در بیت معظم له.)
*زیاد به مسجد جمکران مشرف شوید با ادای نمازهایش. *عده ای از پاکان و نیکان صدای آن حضرت را در مسجد جمکران می شنوند. *افسوس که همه برای برآورده شدن حاجت شخصی خود به مسجد جمکران می روند و نمی دانند که آن حضرت چه التماس دعایی از آنها دارد که برای تعجیل فرج او دعا کنند. *مسجد جمکران نزد من از مسجد سهله کمتر نیست. *مسجد جمکران مورد عنایت است، بنابراین شایسته است مؤمنان آن را غنیمت بشمارند. *این سند مسجد جمکران می گویند یک خواب است. آقای بهجت فرمودند: اولا خواب نیست بلکه در بیداری حسن مثله جمکرانی آمد و علائم را دید که امام زمان (عج) علامت گذاری کرده و بعد با حضرت حرف زده. ثانیا اینقدر در مسجد جمکران شفا حاصل شده، حاجتها روا شده و ملاقاتها با امام زمان(عج) واقع شده که از حد تواتر هم گذشته است
|