سفارش تبلیغ
صبا ویژن


غیبت امام زمان

در تمامی آیین های بشری این باور وجود دارد که مصلحی ظهور خواهد کرد و جهان را از عدل و داد سرشار خواهد کرد اما شیعیان بر این باورند که این منجی حاضر و حی است و بر تمامی اسرار آگاه اما از دیدگان غایب است.
او در غیبت است تا صبر جهان از غیبت اش به سر آید و او را صدا زند تنها در چنین زمانی است که او خورشید روشنایی بخش بشریت طلوع خواهد کرد.
با وجود این باور هماره این سوال مطرح بوده است که اگر امام (ع) حاضر است پس چرا غایب است و چگونه می شود از امامی که از انظار غایب است سود جست و از وجود او تاثیر گرفت؟
در کلام معصوم آمده است وجود آن حضرت (ع) در زمان غیبت مانند خورشیدی است که ابرها بر نور آن سایه انداخته اند. (بحار الانوار، ج 53، ص 180).
تشبیه زیبای به کار رفته در حدیث نشان می دهد که وجود آن حضرت حتی در غیبت همچون خورشید در پس ابر همچنان بر وجود ما می تابد و جهانی را از نور خود روشن می کند. آری این خورشید است که نور روشنایی اش را بر همه چیز و همه کس بدون چشم داشتی افروخته است.
از معانی گران بهایی که می توانیم از حدیث بیاموزیم آن است که همچنان که مردم انتظار بیرون آمدن خورشید از پس ابرهاى تیره را مى کشند تا بیشتر ازآن بهره مند گردند، در زمان غیبت نیز شیعیان و محبان حضرت هماره انتظار وجود مبارکش را دارند که این انتظار در انسان‌ها حالت انتظاری خوشایند و امید بخش ایجاد می کند که آنها را از یاس و ناامیدی می رهاند.
از دیگر فواید آن حضرت (ع) در دوران غیبت آن است که اگر چه خورشید در پس ابر برای مدتی پنهان می شود، اما نور روشنى بخش خود را از جهانیان دریغ نمى کند و باز هم از پس ابر، زمین و آسمان را روشن مى کند. امام(ع) نیز هر چند که در پسِ پرده غیبت قرار دارد، اما نور ولایت آن حضرت بر همه عالمیان پرتوافکن است، چه این که اگر نور آن امام نباشد، بنابر روایات معصومین (ع) زمین و اهل آن از بین مى روند و اوست که امان اهل زمین است.
پنهان شدن خورشید در پس ابر نه تنها سبب نمی شود انسان ها خورشید را فراموش کنند، بلکه توجه آن ها را به خورشید بیشتر می کند. غیبت نیز منجر می شود که مردم مقام و جایگاه امام را بیشتر درک کنند و آرمان اصلی و ظهور آن حضرت را فراموش نکنند. ابر و خورشید برای همیشه با هم نیستند سرانجام ابر از مقابل خورشید کنار خواهد رفت و روزی غیبت امام (عج) تمام می‌شود و او خواهد آمد.
آن حضرت حتی در غیبت همچون خورشید در پس ابر همچنان بر وجود ما می تابد و جهانی را از نور خود روشن می کند. آری این خورشید است که نور روشنایی اش را بر همه چیز و همه کس بدون چشم داشتی افروخته است
کسی نمی تواند وجود آن حضرت را منکر شود؛ چرا که هرکس با وجود این همه آثار، باز هم منکر وجود مبارکش شود، مانند کسى است که منکر وجود خورشید گردد، هنگامى که در پشت ابرها از دیدگان، به ظاهر پنهان است، گرچه آثار وجودش به جهانیان مى رسد.
امام زمان
نور وجود آن حضرت و نور علم و هدایت او به خلق می رسد همانگونه که نور خورشید از پس ابر به زمین می رسد و همانا با وجود نور او مردم به گمراهه نمی روند؛ همانگونه که معصوم می فرماید: اگر امام (ع) نبود، مردم با اعمالشان مستحق عذاب های گوناگون می گشتند. خداوند نیز در قرآن اینگونه می فرماید: ای رسول تا وقتی که تو در میان مردم هستی آنان را عذاب نمی کنم.
خورشید مرکز منظومه شمسی و سبب حیات در کره زمین است، حتی اگر پشت ابر باشد. او، خورشید هستی نیز قلب عالم امکان است حتی اگر غایب باشد.
غیبت امام (ع) آزمایشی الهی است که در آن بندگان آزموده می شوند تا سره از نا سره تمیز یابد و کسانی که دارای ایمان راسخی نیستند، باطن آن‏ها و حقیقت وجودشان آشکار گردد. امام قائم (ع) به خاطر عدم پذیرش جامعه، از نظرها پنهان است. او همچون امامان معصوم دیگر اگر آشکار بود، مردم همان ظلمی را که در حق آن امامان کردند در حق او نیز مى کردند، اما او غائب است تا مردم آمادگى پذیرش او را در طول زمان و با برنامه ریزیهاى دراز مدت و تکامل معنوى و مادى پیدا کنند. 
طول غیبت امام و دوری از خورشید هستی بخش بشریت و حرمان مردم از وجود آن منجی و مصلح و عدل گستر جهانی به تدریج منجر به فساد در تمامی زمینه ها می گردد و همین خستگی و رسیدن به کمال نارضایتی در مردم منجر به پدید آمدن زمینه های انقلاب و ظهور آن حضرت می شود و تنها در آن زمان است که مردم منتظران واقعی ظهور آن مصلح و عدل گستر جهانی می شوند؛ چرا که تا همگان، تلخی و رنج ظلم و فساد را نچشند آماده درک لذت عدالت و اصلاح نخواهند شد، چنانکه در کلام معصوم (ع) آمده است:«یملاء الارض عدلا و قسطا و نورا کما ملئت ظلما و جورا و شرا؛ آن حضرت زمین را پر از قسط و عدل و نور خواهد کرد همان گونه که پر از ظلم و جور شده باشد».
اگر چه غیبت امام فواید فراوانی دارد و ما می توانیم بدین وسیله خود را آماده پذیرایی و پذیرفتن وجود آن حضرت بکنیم، اما هیچگاه غایب بودن آن حضرت نمی تواند خلا درک وجود آن حضرت و برکت رهبری جهانی آن حضرت را پر کرده و تشنگان ولایت دولت کریمه اش را سیراب کند، از این رو است که ما همیشه این دعا را با خود زمزمه خواهیم کرد:
اللهم انا نشکو الیک فی دولة کریمه تعز بها الاسلام و اهله و تذل بها النفاق و اهله.
 
...
پی نوشت:
موسسه فرهنگی و هنری تبیان


نوشته شده در شنبه 89/4/19 ساعت 9:13 عصر توسط: نشریه حضور (مختص امام عصر عج) | نظر | موضوع: مقالات


منوی اصلی

 RSS 
صفحه نخست
نرم افزار مهدوی شمیم انتظار
دوره آموزش مهدویت - نگین آفرینش
زندگی نامه حضرت
حکومت در زمان غیبت
مدعیان دروغین
غرب و مهدویت
پرسش و پاسخ
شهدا و امام زمان
وظایف منتظران
خانواده مهدوی
کودکان و امام زمان
مقالات
حرف دل
زائرین کوی محبت
کرامات حضرت
دیار یار
نگار خانه
همراه مهدوی
مهدی بلاگ

لحظات انتظار

امروز: سه شنبه 102 اسفند 29
مهدی یاور امروز: 52
مهدی یاور دیروز: 2
کل مهدی یاوران: 351929

لوگو و نویسندگان وبلاگ


 شمیم انتظار
مدیر وبلاگ : نشریه حضور (مختص امام عصر عج)[159]
نویسندگان وبلاگ :
.*.هاتف.*.
.*.هاتف.*. (@)[2]

ملوسک
ملوسک (@)[1]

sheitoon
sheitoon (@)[6]


ذکر تعجیـل فرج رمز نجات بـشر است مابر آنـیـم که ایـن ذکر جهانی بـشـود

مطالب خواندنی

» عوامل پیدایش مدعیان دروغین [24]
» ماه رمضان با امام زمان [26]
» شیوه های مدعیان دروغین مهدویت [117]
» وظیفه منتظران حضرت ولیعصر [140]
» مدعیان دروغین مهدویت [674]
» سری اول کتب مهدوی مخصوص موبایل [324]
» غیبت یا حضور؟ مسئله این است! [26]
» بررسی نقش آمریکا در عصر آخر الزمان [866]
» دوره آموزش مهدویت (نگین آفرینش) [212]
» سرود های زیبا پیرامون امام زمان مخصوص کودکان و نوجوانان [302]
» خاطره ای از سید آزادگان شهید ابوترابی [369]
» دولت پایدار حق فرا می رسد [26]
» نقاشی های مهدوی ویژه کودکان [119]
» تصاویر قدیمی مسجد جمکران [160]
» ویژگى‏هاى مسجد سهله [48]
[آرشیو(15)]

آخرین یادداشت ها

کمک به نیازمندان

persian gulf

لینک دوستان

پایگاه خبری تحلیلی فرزانگان امیدوار
علی اصغربامری
افســـــــــــونگــــر
جاده های مه آلود
هواداران بازی عصر پادشاهان ( Kings-Era.ir )
مهندس محی الدین اله دادی
نشریه حضور
رقص خون
****شهرستان بجنورد****
حامیان ولایت
منادی معرفت
بوی سیب
بادصبا
دوستدار علمدار
شبستان
برادران شهید هاشمی
عموهمت من
شهریار کوچه ها
محمد قدرتی
یه دختره تنها
ورزشهای رزمی
جیغ بنفش در ساعت 25
شاه تور
پلاک 40 ... سرداران بی پلاک
دانلود کتاب
اهلبیت (ع)،کشتی نجات ما...
کنیز مادر
مهربانی
پرسپولیس
فرزند روح الله
تجربه های مربی کوچک
هیئت فاطمیون شهرضا
*فیض زندگی*
مقاله های تربیتی
ثانیه ها...
صداقت
زازران همراه اخر
فقط من برای تو
داود ملکزاده خاصلویی
*مظلومیت اهل البیت(علیهم السلام)*
**قافله نت**
قلب خـــــــــــــــــــــــــــاکی
جوک پیامک مناسبتی داستان های طنز پ نه پ های جدید
fazestan
شیلو عج الله
راه را با این (ستاره ها) می توان پیدا کرد
sindrela
شیدائی
خبرهای داغ داغ
پایگاه بسیج شهید کریم مینا سرشت
مسأله شرعی
قدیسان مرگ
سرباز ولایت
سربازی در مسیر . . .
جوک و خنده
مندیر
تَرَنّم عفاف
مقالات

یا ایا صالح المهدی